Help ik ben Executeur!

Help ik ben executeur!

Het afwikkelen van nalatenschap bij een overledene kan zomaar eens een emotioneel en juridisch strijdtoneel worden. Ook in de meest hechte families. De rol van testamentair executeur wordt van oudsher vaak door een familielid of andere naaste op zich genomen. Of simpelweg toegewezen. Hij of zij moet dan opvolging geven aan de wensen van de overledene. Maar wat als een testament ontbreekt of wanneer de overledene onduidelijke instructies heeft nagelaten en het vertrouwen ontbreekt? Emoties kunnen dan hoog oplopen en in het ergste geval uitlopen in een ruzie of zelfs juridisch conflict. En dat in een toch al moeilijke periode van rouw en verlies. Wie wil daar nou zijn vingers aan branden?

Een op de drie erfenissen leidt tot serieuze conflicten en het aantal erfrechtzaken in de rechtbank groeit. Nalatenschap is dan ook ‘hot topic’. Televisieprogramma’s als ‘Erfgenaam gezocht’ en ‘Waar is mijn erfenis’ spelen hier slim op in en kijkers smullen van het drama en de vaak onverwachte wendingen. Maar dat is natuurlijk niet wat je wilt. En dat begrijpt RegisterExecuteur Danielle Stroom heel goed.

Van financieel adviseur naar RegisterExecuteur

Al 25 jaar is Danielle Stroom werkzaam als hypotheekadviseur. Mensen rondleiden in de complexe wereld van vastgoedfinanciering en een passende hypotheek vinden is haar passie. Als financieel adviseur voelt ze echter ook de groeiende behoefte aan advies bij overlijden en het regelen van nalatenschap. En daarom heeft ze met succes de opleiding afgerond en zich aangesloten bij de Stichting RegisterExecuteur.

In het kort: een RegisterExecuteur laat als neutraal persoon het proces van nalatenschapsafhandeling soepel en transparant verlopen. Alles wordt geregeld. Met als gevolg, minder stress en minder of geen conflicten. ‘Veel mensen zien na een overlijden door de bomen het bos niet meer. Er komt zoveel bij kijken en het is vaak juridisch, financieel en fiscaal erg ingewikkeld. En dan heb ik het nog niet eens over de emoties die spelen en het wantrouwen dat er soms is bij familieleden van de aangewezen executeur. Mensen weten vaak niet dat ze ook de hulp van een onafhankelijke deskundige kunnen inschakelen die dan de volmacht krijgt om de nalatenschap verder af te handelen. En daar kom ik in het spel. Ik wil mensen in dit proces ontzorgen zodat erfgenamen de nalatenschap kunnen loslaten en in alle rust kunnen rouwen.’

Digitaal nalatenschapsdossier

Heel belangrijk daarbij is transparantie en duidelijkheid. Daarom maakt Danielle gebruik van het ‘persoonlijk digitaal nalatenschapsdossier’. In dit dossier, uniek in Nederland, wordt alle informatie en documenten met betrekking tot de nalatenschap digitaal vastgelegd. Nabestaanden hebben via hun persoonlijke toegangscode te allen tijde toegang en kunnen zo op een efficiënte en gedetailleerde wijze de voortgang van de afwikkeling volgen.

Wat gebeurt er als ik er niet meer ben?

Ook vóór het overlijden kan Danielle al een belangrijke rol spelen. De vraag ‘wat als ik zelf er niet meer ben?’ speelt bij veel ouderen. Danielle begeleidt mensen daarom ook vooraf bij het overdragen van hun vermogen na overlijden. Na het overlijden is zij er dan als RegisterExecuteur ook voor de juiste afwikkeling van dit gewenste nalatenschap. Als alles vooraf goed in kaart is gebracht en op papier gezet, is er rust in de tent na overlijden. Dan is met één druk op de knop alles geregeld. Met als gevolg geen ruzie, geen wantrouwen en geen onzekerheid bij nabestaanden.’

Persoonlijk en respectvol

Danielle’s aanpak is heel persoonlijk, want hoewel de taken voornamelijk financieel en juridisch van aard zijn, is het menselijke aspect even cruciaal. Het gaat namelijk ook om het omgaan met emoties en gevoeligheden na het verlies van een dierbare. ‘Hier ga je met een respectvolle manier mee om en ik heb veel persoonlijk contact. In Jip-en-Janneke-taal leg ik de vaak ingewikkelde materie uit, zodat de drempel bij vragen of onduidelijkheden zo laag mogelijk is. Het gaat om vertrouwen en begrip, zonder dat ik het zakelijke aspect uit het oog verlies. Want uiteindelijk moet alles natuurlijk op de juiste wijze en foutloos afgewikkeld worden.’

Heeft u een vraag voor de Executeur - Danielle Stroom?

Neem vandaag nog contact met ons op om te praten uw erfenis en nalatenschap.
Uw zorgen zijn onze zorgen.

Splits e-mailadressen met een komma.